Wprowadzenie

All Posts
Forum IndexDyskusja ogólna [Warheim FS]

#1: Wprowadzenie Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Pn marca 06, 2011 10:42 PM
    ----
Sister_of_Mercy wrote:
Kilka dni temu QC zapytał mnie czy nie dokończyłabym recenzji podręcznika i systemu Warheim FS, którą jakiś czas temu zaczęłam pisać. Gotowy tekst miałby ukazać się na łamach serwisu PafHammer, który poświęcony jest WFRP.
Czemu nie, jeśli dzięki temu kilka osób więcej dowie się i być może zagra w Warheim FS, to chyba warto poświęcić trochę czasu na pisanie. Ze swojej strony, chcę tylko zaznaczyć, że jest to moja pierwsza recenzja, więc jeśli któryś z bardziej doświadczonych czytelników miałby jakieś uwagi, to chętnie je przeczytam.
Tymczasem zapraszam do lektury, a fanów Warheim FS do promocji systemu i pisania tekstów związanych z grą. Szczególnie, że jest sporo serwisów, które z chęcią opublikują takie teksty.
Recenzję opublikowaną na PafHammerze znajdziecie TUTAJ.

***

Z Warheim Fantasy Skirmish (WFS) zetknęłam się po raz pierwszy w 2008 roku, kiedy to po zmianie miejsca zamieszkania wydawało mi się, że znajdę nieco więcej czasu i sił na powrót do hobby. I choć z początku szukałam graczy do Warhammera FRP, to przeczesując odmęty internetu natknęłam się na serwis Najmita.net, gdzie QC prezentował pierwsze wersje podręcznika oraz figurki do Warheim Fantasy Skirmish. Przypomniałam sobie wówczas o grach bitewnych od których na początku lat 90-tych zaczynałam przygodę z uniwersum Warhammera.
Grałam kiedyś dość regularnie w Warhammera Fantasy Battle (WFB), a później także w Mordheim. Jednak po latach w WFB zaczęły męczyć mnie dość długie potyczki i brak systemu rozwoju wojowników, a rozgrywając walki w Mieście Potępionych czułam niedosyt wynikający z gry w jednym mieście na nieaktualizowanych od lat zasadach. Warheim Fantasy Skirmish wydawał się więc tym, czego szukałam - odświeżonym systemem osadzonym w moim ulubionym uniwersum.
Niestety wówczas na lekturze podręcznika i kolejnych edycji się skończyło. Przez kolejne miesiące liczne delegacje i szkolenia nie pozwoliły mi na hobby.
Przygodę z Warheim FS rozpoczęłam na dobre niemal dwa lata później, jesienią 2010 roku. Od tamtej pory udało mi się stoczyć wiele potyczek, a także kilka razy wykorzystać mechanikę w czasie sesji w WFRP.

Co to jest?

Warheim Fantasy Skirmish to figurkowa gra bitewna osadzona w uniwersum Warhammer Fantasy stworzonym przez brytyjską firmę Games Workshop.
WFS nie jest jednak oficjalnym produktem brytyjskiej firmy, a niekomercyjnym fanowskim projektem, którego głównym redaktorem jest QC.

W dużym skrócie i uproszczeniu mechanika Warheim FS to przede wszystkim odświeżenie zasad gry Mordheim o reguły dwóch ostatnich edycji gry Warhammer Fantasy Battle oraz najpopularniejszych zasad domowych, ale nie tylko. QC wplótł w grę także kilka pomysłów i patentów zapożyczonych z innych systemów, które występują w grze jako opcjonalne zasady zaawansowane i dobrze spełniają swoje zadanie, jakim jest urozmaicenie rozgrywki.

Akcja gry została przeniesiona z Mordheim o nieco ponad 500 lat do przodu i osadzona na północnych rubieżach Imperium, bezdrożach i osadach skażonych w czasie Burzy Chaosu plugawym dotykiem Mrocznych Potęg.

Gra przeznaczona jest dla dwóch lub więcej graczy, a do rozgrywki potrzebne są figurki i makiety najlepiej w skali 28 mm oraz znane z rozgrywek WFB kostki i miarka z podziałką w calach. Na blogu prowadzonym przez QC można zapoznać się z raportami z rozgrywek w WFS.

W trakcie gry w Warheim FS gracze dowodzą zbrojnymi kompaniami (w skład których wchodzi od 3 do 20 modeli), a celem rozgrywki jest wygranie składających się na kampanię potyczek. Scenariusze umieszczone w podręczniku zostały podzielone na miejskie (toczone wewnątrz murów zdobytych przez Hordy Chaosu miast) oraz wiejskie (toczone w pobliżu niewielkich splądrowanych osad, pośród groźnych leśnych ostępów czy na niebezpiecznych imperialnych gościńcach).


Podręcznik

Podręcznik do Warheim FS dostępny jest w wersji elektronicznej w formacie pdf. Układ podręcznika jest czytelny, a potrzebne informacje można znaleźć dzięki obszernemu spisowi treści oraz indeksowi. Niektórzy narzekają na krój czcionki, której QC użył do wyróżnienia nagłówków poszczególnych paragrafów, dla tych graczy została przygotowana wersja ze znacznie bardziej współczesną czcionką.

Kompletny podręcznik Warheim FS składa się z 28 rozdziałów i liczy 758 wypełnionych fluffem stron - lektura całości to zadanie dla prawdziwych fanatyków. I jest chyba najważniejsza wada podręcznika oraz fakt, który zniechęca nowych graczy. Na szczęście QC udostępnił także lżejsze wersje podręcznika.

Jednak diabeł nie jest taki diabeł straszny jak go malują. Bowiem zasady podstawowe, w większości znane graczom Miasta Potępionych czy WFB, zajmują raptem pierwsze 30 stron i podzielone zostały na 8 rozdziałów, w których przedstawiono: składające się na charakterystykę modeli Współczynniki, potrzebne do gry Modele oraz omówione szczegółowo zostały poszczególne fazy składające się na turę gry. Bowiem podobnie jak w Mordheim, czy niemal tak samo jak w WFB rozgrywka podzielona została na rundy, te zaś składają się z tur rozgrywanych przez każdego gracza. Fanom systemów firmy Games Workshop nie sprawi to problemu ale miłośnicy innych gier będą musieli się przyzwyczaić.

Ale skoro zasady podstawowe zajmują około 30 stron, to czemu podręcznik jest taki opasły? Wina spada na rozdział 9, który zajmuje ponad połowę objętości podręcznika. Bowiem na blisko 400 stronach opisane zostało niemal 40 kompanii, spośród których gracze mogą wybrać tą drużynę, którą będą dowodzić w trakcie rozgrywki. A więc jak widzicie, wybór jest znacznie większy niż w Mordheim. Co więcej, nie tylko według mnie, dostępne kompanie są dużo lepiej zbalansowane niż miało to miejsce w Mieście Potępionych.

Kolejne 6 rozdziałów, zajmujących nieco ponad 100 stron, traktuje szczegółowo o zasadach kampanii, scenariuszach, dostępnych ekwipunku oraz Najemnych Ostrza - najemnikach, którzy za odpowiednią opłatą w złocie wspomogą naszą drużynę. Kampania jest tym co stanowi istotę rozgrywek WFS, a możliwość różnorodnego rozwoju dowodzonej przez siebie drużyny sprawia wiele frajdy i daje dużo satysfakcji.

Na następnych 50 stronach znajduje się 7 rozdziałów traktujących o zasadach specjalnych, w tym regułach dotyczących Kawalerzystów, Potworów, Rydwanów & powozów, Lotu oraz Machin Wojennych, a także plugawych Stygmatów Chaosu.

To, co stanowi chyba największą różnicę pomiędzy Miastem Potępionych a Warheim FS zapisane zostało na kolejnych 70 stronach. W dwóch rozdziałach zamieszczone zostały reguły, którym podlegają Magowie i Duchowni należący do dowodzonych przez graczy kompanii. System magii podobny jest do tego, który znają gracze WFB. I znów zasady dotyczące rzucania czarów czy odmawiania modlitw to raptem kilka stron, na kolejnych kilkudziesięciu stronach zawarty został bogaty zbiór zaklęć i modlitw, a w przypadku Krasnoludów także Run oraz Konceptów.

Ostatnie 20 stron, to dość szczegółowe kalendarium zawierające historię świata oraz Karta Drużyny, Karty Zadań Specjalnych i Indeks.

Tak więc by zacząć rozgrywkę potrzebna jest znajomość jedynie niewielkiej części podręcznika. Reszta zasad, którą odnaleźć można dzięki dokładnemu indeksowi, potrzebna będzie jedynie w konkretnych momentach rozgrywki.


Rozgrywka


Warheim FS to figurkowa gra bitewna, a więc do toczenia potyczek będziemy potrzebować modeli i makiet oraz stołu albo innej płaskiej powierzchni, najlepiej o wymiarach 120 x 120 cm.

Rozegranie jednego scenariusza zajmuje w zależności od doświadczenia graczy i zaawansowania drużyny którą dowodzą od godziny do dwóch, czasem trzech. I choć w WFS można toczyć pojedyncze potyczki, to największą zabawę zapewnia kampania. Możliwość różnorodnego rozwoju dowodzonej przez siebie drużyny zapewnia dużo frajdy i satysfakcji. W zależności od wyboru, gracz może kłaść nacisk na ilość wojowników w drużynie lub kosztem ilości uzbrajać ich w lepszy oręż, pancerze ale także inny ekwipunek - w tym duży wybór przedmiotów magicznych. Ponadto drużyny dysponują dostępem do machin wojennych i pojazdów, które umiejętnie wykorzystane mogą przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść.

W grze ważna jest odpowiednia taktyka i strategia oraz umiejętne wykorzystanie atutów jakimi dysponują nasi wojownicy. Znaczenie ma także odpowiednie korzystanie z osłon jakie zapewniają makiety, czy właściwe wykorzystanie znajdujących się na polu bitwy obiektów specjalnych. W Warheim FS nie występują także tzw. samograje, czyli rozpiski, które pozwalają bez wysiłku wygrać z każdym przeciwnikiem. Zabawę psuć może czasem losowość wynikająca z zastosowania kości sześciennych, jednak nie zdarza się to zbyt często.


Przyszłość

Jedną z głównych obaw towarzyszących poprzednim edycjom podręcznika była spora ilość aktualizacji i errat. Z jednej strony zmiany są nieuniknione jeśli system ma być coraz lepszy, jednak z drugiej dość częste zmiany wymuszały na graczach uczenie się zasad na nowo.
Obecna, 15 edycja jest już wersją stabilną, ewentualne zmiany mają głównie charakter uściśleń i nie wywracają mechaniki do góry nogami.


Warheim FS w sieci

Najnowsza edycja podręcznika wraz z szeregiem dodatków dostępna jest TUTAJ.

Z kolei na Facebooku znaleźć można galerię figurek pomalowanych przez QC.

Ponadto w sieci znajduje się wiele blogów i for poświęconych Warheim FS. Pośród nich znaleźć można blogi quidamcorvus oraz Warheim Fantasy Skirmish prowadzone przez QC oraz serwis Azylium skupiający graczy WFS oraz miłośników Miasta Potępionych. Ponadto na forum zaproponować własne pomysły czy znaleźć odpowiedź na dręczące nas pytania i wątpliwości.


Czy warto?

Gra nie jest przeznaczona dla wszystkich - to system osadzony w konkretnym uniwersum, z konkretną mechaniką. Jeśli jednak jesteś fanem Warhammera i gier bitewnych to z pewnością spodobają ci się rozgrywki toczone w Warheim FS.
Z kolei gracze WFRP z powodzeniem mogą wykorzystać na sesjach mechanikę WFS do rozgrywania większych potyczek czy bitew.

Gracze WFB czy Mordheim nie będą mieli większych problemów z przygotowaniem modeli z których składać się będzie dowodzona przez nich drużyna. Nowi gracze mogą skompletować modele, kupując figurki w sklepach czy na aukcjach internetowych, przy czym koszt skompletowania drużyny (która w zależności od rasy może liczyć od 3 do 20 modeli) waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od tego, na którego producenta i które z wielu wzorów modeli zdecyduje się gracz..

Także jeśli jesteś miłośnikiem Miasta Potępionych zagraj w Warheim FS - nie tracisz nic, a zyskać możesz wiele.

Powodzenia na szlaku!



***
Podręcznik WARHEIM – FANTASY SKIRMISH jest tworzony, jako nieoficjalny, fanowski dodatek do uniwersum Warhammer. Znaki towarowe zostały użyte w tekście bez zezwolenia, jednak nie mają one na celu kwestionować ich przynależności do firmy Games Workshop. WARHEIM – FANTASY SKIRMISH w pełni uznaje prawo autorskie i przynależność znaków towarowych. W miejscach, gdzie jest to możliwe podręcznik jest dostosowany do świata Warhammera i czyni to z pełną świadomością przynależności tego materiału do jego właściciela.
Wszystkie postacie są fikcyjne i jakiekolwiek podobieństwo do osób żyjących bądź zmarłych jest całkowicie przypadkowe.

***
Zachęcam także do POLUBIENIA Warheim Fantasy Skirmish na FB,
dołączenia do BLOGOSFERY oraz komentowania wpisów!

Zapraszam także na forum AZYLIUM, które poświęcone jest
nie tylko grze Warheim Fantasy Skirmish.

SPOILER! Click here to read.
Last edited by quidamcorvus on Pt paźdź 25, 2013 12:51 AM; edited 2 time in total

#2: Wprowadzenie Author: d.j. Post Posted: Wt marca 06, 2012 11:20 AM
    ----
Prawdę mówiąc bardzo brakuje mi obszerniejszego wprowadzenia do Warheim. Naprawdę nie widzę za bardzo powodu by przerzucać się z Mordka na Warheim, ale słyszałem że warto, tylko jakoś nikt mi konkretnie nie potrafił wyjaśnić dlaczego. Może było by warto Q przysiąść i się nieco bardziej rozpisać? Coś w stylu recki, konkretnej, kryjącej wiele aspektów systemu.

#3: Re: Wprowadzenie Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Wt marca 06, 2012 11:53 AM
    ----
d.j. wrote:
Prawdę mówiąc bardzo brakuje mi obszerniejszego wprowadzenia do Warheim. Naprawdę nie widzę za bardzo powodu by przerzucać się z Mordka na Warheim, ale słyszałem że warto, tylko jakoś nikt mi konkretnie nie potrafił wyjaśnić dlaczego. Może było by warto Q przysiąść i się nieco bardziej rozpisać? Coś w stylu recki, konkretnej, kryjącej wiele aspektów systemu.
Ciężko mi zrecenzować własny produkt Wink Choć być może spróbuję napisać obszerniejsze wprowadzenie wraz z następną edycją podręcznika.

Teraz mogę napisać dlaczego gram w Warheim i czym się różni od Mordheim. Bo ciężko mi zrecenzować system który redaguję.

Moim zdaniem (takie jest zresztą założenie) Warheim daje więcej możliwości. Raz, że do wyboru jest znacznie więcej kompani. Praktycznie każda frakcja znana z Warhammer Fantasy Battle ma swoją drużynę, co więcej gracze twierdzą, że kompanie są względem siebie dużo lepiej zbalansowane niż w Mordheim. Do wyboru jest więcej jednostek, a także machiny wojenne - można ich używać, nie trzeba.

Zaktualizowałem także mechanikę i wprowadziłem wiele HR, powszechnie używanych w Mordheim - eliminując w ten sposób wiele błędów na którzy skarżyli się gracze Miasta Potępionych. Także przesiadka z Mordheim na Warheim nie jest skomplikowana, a gracze znający mechanikę WFB także nie będą mieli większych problemów z opanowaniem zasad.

Kolejna różnica, to zmieniony system magii, który bardziej przypomina ten znany z WFB, rozszerzyłem także listę ekwipunku i magicznych przedmiotów. Przy czym, znów magia jest jedynie opcją, która może wzmocnić drużynę ale nie gwarantuje zwycięstwa.

Rozbudowałem system kampanii o Punkty Kampanii (które dają bonusy całej drużynie) oraz znane z Umbra Turris Karty Zadań specjalnych - które mogą urozmaicić rozgrywane scenariusze.

A wszystko to jest w jednym miejscu, w jednym podręczniku, zbalansowane względem siebie. Możesz grać scenariusze w mieście (tak jak w Mordheim) oraz poza murami (coś jak w Empire in Flames).

Za największy zaletę uważam większe możliwości rozwoju kompanii jakie daje Warheim oraz to, że system żyje i się rozwija. Rosnąca ilość graczy ma realny wpływ na system i jego doskonalenie.

To tyle, jeśli ktoś dopiero zastanawia się na tym w co grać, to szczerze polecam Warheim. A graczy Mordheim zachęcam do kilku rozgrywek w WFS - mechanika świetnie sprawdza się także w Mieście Potępionych.

#4: Wprowadzenie Author: d.j. Post Posted: Śr marca 07, 2012 12:26 AM
    ----
Ok, przekonałeś mnie, chętnie wprowadzę w moim klubie system Warheim zamiast Mordheim (szczególnie że naprawdę, naprawdę nie znoszę GW). Problem w tym, że nie grałem nigdy w WFB a w Mordka zaledwie kilka bitew jakieś 10 lat temu. Nie ma nikogo kto by pomógł i przeprowadził introgaming naszej mazowieckiej grupie?

#5: Re: Wprowadzenie Author: Dwalthrim , Location: Grodzisk. Maz Post Posted: Śr marca 07, 2012 02:06 PM
    ----
Wpadnij/cie do SDQ Wink

#6: Wprowadzenie Author: d.j. Post Posted: Śr marca 07, 2012 11:38 PM
    ----
Hm... Niezła myśl w sumie, są tam jakieś regularne spotkania? Wiesz, z pracą i rodziną takie rzeczy trzeba planować z wyprzedzeniem Very Happy

#7: Wprowadzenie Author: Kapitan_Hak Post Posted: Cz marca 08, 2012 01:21 AM
    ----
Przypuszczam, że Stachu pisał z przymrużeniem oka Wink - co do wprowadzenia do Warheim obawiam się, że nie będziemy mogli pomóc, gdyż sami w Warheim jak dotąd nie mieliśmy jeszcze okazji zagrać Smile .

Inna rzecz, że zasady mimo objętości podręcznika są na tyle intuicyjne i nieskomplikowane (zasady podstawowe, jak sam QC wielokrotnie podkreśla, to ok. 30 str., reszta to fluff, warbandy itp.), że przy odrobinie przygotowań zapewne sam w swoim klubie będziesz w stanie introgaming przeprowadzić bez ściągania osób z zewnątrz Smile .

#8: Wprowadzenie Author: zer00 Post Posted: Cz marca 08, 2012 11:40 AM
    ----
Ja rozegrałem parę partyjek i nie stanowiło to dla mnie problemu. Najważniejsze kwestie to wiadomo: ruch, strzelanie, magia, walka wręcz + testy psychologiczne, a kolejne elementy można stopniowo wplatać Smile

#9: Re: Wprowadzenie Author: Dwalthrim , Location: Grodzisk. Maz Post Posted: Cz marca 08, 2012 12:31 PM
    ----
Tez mi się wydaje, że jeśli sie w coś kiedyś grało to po przejrzeniu podręcznika i zagraniu pierwszej bitwy, wszystkie elementy wskakują na swoje miejsce. Osoby z zewnątrz do robienia introgamingu są zupełnie zbędne Wink

#10: Wprowadzenie Author: Telchar , Location: Wawa Post Posted: Cz marca 08, 2012 02:23 PM
    ----
Też się zgodzę aczkolwiek granie z kimś kto już zna po prostu przyspiesza moment w którym gra się prawidłowo.

My np. graliśmy przez bardzo długi czas tak ze przy szarzy nie musieliśmy widzieć szarżowanego celu...

#11: Re: Wprowadzenie Author: Dwalthrim , Location: Grodzisk. Maz Post Posted: Cz marca 08, 2012 02:54 PM
    ----
A my duelingi czy inne blundery traktowaliśmy jako common, ale początkowych wpadek nie niknie się tak czy siak. Wink

#12: Re: Wprowadzenie Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Cz list 01, 2012 06:14 PM
    ----
Dodałem Warheim FS do Wikipedii.
Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, sugestie czy propozycje to pisać śmiało.

#13: Re: Wprowadzenie Author: Doman Post Posted: Cz list 01, 2012 06:24 PM
    ----
może jakieś zdjęcia?

#14: Re: Wprowadzenie Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Cz list 01, 2012 06:26 PM
    ----
Doman wrote:
może jakieś zdjęcia?
Na razie nie mogę jeszcze dodawać. Wyskakuje, że nie mam jeszcze wystarczających uprawnień.

#15: Re: Wprowadzenie Author: Repentia.Vlk , Location: Frederheim Post Posted: Pn list 18, 2012 12:53 AM
    ----
Kilka dni temu QC zapytał mnie czy nie dokończyłabym recenzji podręcznika i systemu Warheim FS, którą jakiś czas temu zaczęłam pisać. Gotowy tekst miałby ukazać się na łamach serwisu PafHammer, który poświęcony jest WFRP.
Czemu nie, jeśli dzięki temu kilka osób więcej dowie się i być może zagra w Warheim FS, to chyba warto poświęcić trochę czasu na pisanie. Ze swojej strony, chcę tylko zaznaczyć, że jest to moja pierwsza recenzja, więc jeśli któryś z bardziej doświadczonych czytelników miałby jakieś uwagi, to chętnie je przeczytam.
Tymczasem zapraszam do lektury, a fanów Warheim FS do promocji systemu i pisania tekstów związanych z grą. Szczególnie, że jest sporo serwisów, które z chęcią opublikują takie teksty.
Recenzję opublikowaną na PafHammerze znajdziecie TUTAJ.

***

Z Warheim Fantasy Skirmish (WFS) zetknęłam się po raz pierwszy w 2008 roku, kiedy to po zmianie miejsca zamieszkania wydawało mi się, że znajdę nieco więcej czasu i sił na powrót do hobby. I choć z początku szukałam graczy do Warhammera FRP, to przeczesując odmęty internetu natknęłam się na serwis Najmita.net, gdzie QC prezentował pierwsze wersje podręcznika oraz figurki do Warheim Fantasy Skirmish. Przypomniałam sobie wówczas o grach bitewnych od których na początku lat 90-tych zaczynałam przygodę z uniwersum Warhammera.
Grałam kiedyś dość regularnie w Warhammera Fantasy Battle (WFB), a później także w Mordheim. Jednak po latach w WFB zaczęły męczyć mnie dość długie potyczki i brak systemu rozwoju wojowników, a rozgrywając walki w Mieście Potępionych czułam niedosyt wynikający z gry w jednym mieście na nieaktualizowanych od lat zasadach. Warheim Fantasy Skirmish wydawał się więc tym, czego szukałam - odświeżonym systemem osadzonym w moim ulubionym uniwersum.
Niestety wówczas na lekturze podręcznika i kolejnych edycji się skończyło. Przez kolejne miesiące liczne delegacje i szkolenia nie pozwoliły mi na hobby.
Przygodę z Warheim FS rozpoczęłam na dobre niemal dwa lata później, jesienią 2010 roku. Od tamtej pory udało mi się stoczyć wiele potyczek, a także kilka razy wykorzystać mechanikę w czasie sesji w WFRP.

Co to jest?

Warheim Fantasy Skirmish to figurkowa gra bitewna osadzona w uniwersum Warhammer Fantasy stworzonym przez brytyjską firmę Games Workshop.
WFS nie jest jednak oficjalnym produktem brytyjskiej firmy, a niekomercyjnym fanowskim projektem, którego głównym redaktorem jest QC.

W dużym skrócie i uproszczeniu mechanika Warheim FS to przede wszystkim odświeżenie zasad gry Mordheim o reguły dwóch ostatnich edycji gry Warhammer Fantasy Battle oraz najpopularniejszych zasad domowych, ale nie tylko. QC wplótł w grę także kilka pomysłów i patentów zapożyczonych z innych systemów, które występują w grze jako opcjonalne zasady zaawansowane i dobrze spełniają swoje zadanie, jakim jest urozmaicenie rozgrywki.

Akcja gry została przeniesiona z Mordheim o nieco ponad 500 lat do przodu i osadzona na północnych rubieżach Imperium, bezdrożach i osadach skażonych w czasie Burzy Chaosu plugawym dotykiem Mrocznych Potęg.

Gra przeznaczona jest dla dwóch lub więcej graczy, a do rozgrywki potrzebne są figurki i makiety najlepiej w skali 28 mm oraz znane z rozgrywek WFB kostki i miarka z podziałką w calach. Na blogu prowadzonym przez QC można zapoznać się z raportami z rozgrywek w WFS.

W trakcie gry w Warheim FS gracze dowodzą zbrojnymi kompaniami (w skład których wchodzi od 3 do 20 modeli), a celem rozgrywki jest wygranie składających się na kampanię potyczek. Scenariusze umieszczone w podręczniku zostały podzielone na miejskie (toczone wewnątrz murów zdobytych przez Hordy Chaosu miast) oraz wiejskie (toczone w pobliżu niewielkich splądrowanych osad, pośród groźnych leśnych ostępów czy na niebezpiecznych imperialnych gościńcach).


Podręcznik

Podręcznik do Warheim FS dostępny jest w wersji elektronicznej w formacie pdf. Układ podręcznika jest czytelny, a potrzebne informacje można znaleźć dzięki obszernemu spisowi treści oraz indeksowi. Niektórzy narzekają na krój czcionki, której QC użył do wyróżnienia nagłówków poszczególnych paragrafów, dla tych graczy została przygotowana wersja ze znacznie bardziej współczesną czcionką.

Kompletny podręcznik Warheim FS składa się z 28 rozdziałów i liczy 758 wypełnionych fluffem stron - lektura całości to zadanie dla prawdziwych fanatyków. I jest chyba najważniejsza wada podręcznika oraz fakt, który zniechęca nowych graczy. Na szczęście QC udostępnił także lżejsze wersje podręcznika.

Jednak diabeł nie jest taki diabeł straszny jak go malują. Bowiem zasady podstawowe, w większości znane graczom Miasta Potępionych czy WFB, zajmują raptem pierwsze 30 stron i podzielone zostały na 8 rozdziałów, w których przedstawiono: składające się na charakterystykę modeli Współczynniki, potrzebne do gry Modele oraz omówione szczegółowo zostały poszczególne fazy składające się na turę gry. Bowiem podobnie jak w Mordheim, czy niemal tak samo jak w WFB rozgrywka podzielona została na rundy, te zaś składają się z tur rozgrywanych przez każdego gracza. Fanom systemów firmy Games Workshop nie sprawi to problemu ale miłośnicy innych gier będą musieli się przyzwyczaić.

Ale skoro zasady podstawowe zajmują około 30 stron, to czemu podręcznik jest taki opasły? Wina spada na rozdział 9, który zajmuje ponad połowę objętości podręcznika. Bowiem na blisko 400 stronach opisane zostało niemal 40 kompanii, spośród których gracze mogą wybrać tą drużynę, którą będą dowodzić w trakcie rozgrywki. A więc jak widzicie, wybór jest znacznie większy niż w Mordheim. Co więcej, nie tylko według mnie, dostępne kompanie są dużo lepiej zbalansowane niż miało to miejsce w Mieście Potępionych.

Kolejne 6 rozdziałów, zajmujących nieco ponad 100 stron, traktuje szczegółowo o zasadach kampanii, scenariuszach, dostępnych ekwipunku oraz Najemnych Ostrza - najemnikach, którzy za odpowiednią opłatą w złocie wspomogą naszą drużynę. Kampania jest tym co stanowi istotę rozgrywek WFS, a możliwość różnorodnego rozwoju dowodzonej przez siebie drużyny sprawia wiele frajdy i daje dużo satysfakcji.

Na następnych 50 stronach znajduje się 7 rozdziałów traktujących o zasadach specjalnych, w tym regułach dotyczących Kawalerzystów, Potworów, Rydwanów & powozów, Lotu oraz Machin Wojennych, a także plugawych Stygmatów Chaosu.

To, co stanowi chyba największą różnicę pomiędzy Miastem Potępionych a Warheim FS zapisane zostało na kolejnych 70 stronach. W dwóch rozdziałach zamieszczone zostały reguły, którym podlegają Magowie i Duchowni należący do dowodzonych przez graczy kompanii. System magii podobny jest do tego, który znają gracze WFB. I znów zasady dotyczące rzucania czarów czy odmawiania modlitw to raptem kilka stron, na kolejnych kilkudziesięciu stronach zawarty został bogaty zbiór zaklęć i modlitw, a w przypadku Krasnoludów także Run oraz Konceptów.

Ostatnie 20 stron, to dość szczegółowe kalendarium zawierające historię świata oraz Karta Drużyny, Karty Zadań Specjalnych i Indeks.

Tak więc by zacząć rozgrywkę potrzebna jest znajomość jedynie niewielkiej części podręcznika. Reszta zasad, którą odnaleźć można dzięki dokładnemu indeksowi, potrzebna będzie jedynie w konkretnych momentach rozgrywki.


Rozgrywka


Warheim FS to figurkowa gra bitewna, a więc do toczenia potyczek będziemy potrzebować modeli i makiet oraz stołu albo innej płaskiej powierzchni, najlepiej o wymiarach 120 x 120 cm.

Rozegranie jednego scenariusza zajmuje w zależności od doświadczenia graczy i zaawansowania drużyny którą dowodzą od godziny do dwóch, czasem trzech. I choć w WFS można toczyć pojedyncze potyczki, to największą zabawę zapewnia kampania. Możliwość różnorodnego rozwoju dowodzonej przez siebie drużyny zapewnia dużo frajdy i satysfakcji. W zależności od wyboru, gracz może kłaść nacisk na ilość wojowników w drużynie lub kosztem ilości uzbrajać ich w lepszy oręż, pancerze ale także inny ekwipunek - w tym duży wybór przedmiotów magicznych. Ponadto drużyny dysponują dostępem do machin wojennych i pojazdów, które umiejętnie wykorzystane mogą przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść.

W grze ważna jest odpowiednia taktyka i strategia oraz umiejętne wykorzystanie atutów jakimi dysponują nasi wojownicy. Znaczenie ma także odpowiednie korzystanie z osłon jakie zapewniają makiety, czy właściwe wykorzystanie znajdujących się na polu bitwy obiektów specjalnych. W Warheim FS nie występują także tzw. samograje, czyli rozpiski, które pozwalają bez wysiłku wygrać z każdym przeciwnikiem. Zabawę psuć może czasem losowość wynikająca z zastosowania kości sześciennych, jednak nie zdarza się to zbyt często.


Przyszłość

Jedną z głównych obaw towarzyszących poprzednim edycjom podręcznika była spora ilość aktualizacji i errat. Z jednej strony zmiany są nieuniknione jeśli system ma być coraz lepszy, jednak z drugiej dość częste zmiany wymuszały na graczach uczenie się zasad na nowo.
Obecna, 15 edycja jest już wersją stabilną, ewentualne zmiany mają głównie charakter uściśleń i nie wywracają mechaniki do góry nogami.


Warheim FS w sieci

Najnowsza edycja podręcznika wraz z szeregiem dodatków dostępna jest TUTAJ.

Z kolei na Facebooku znaleźć można galerię figurek pomalowanych przez QC.

Ponadto w sieci znajduje się wiele blogów i for poświęconych Warheim FS. Pośród nich znaleźć można blogi quidamcorvus oraz Warheim Fantasy Skirmish prowadzone przez QC oraz serwis Azylium skupiający graczy WFS oraz miłośników Miasta Potępionych. Ponadto na forum zaproponować własne pomysły czy znaleźć odpowiedź na dręczące nas pytania i wątpliwości.


Czy warto?

Gra nie jest przeznaczona dla wszystkich - to system osadzony w konkretnym uniwersum, z konkretną mechaniką. Jeśli jednak jesteś fanem Warhammera i gier bitewnych to z pewnością spodobają ci się rozgrywki toczone w Warheim FS.
Z kolei gracze WFRP z powodzeniem mogą wykorzystać na sesjach mechanikę WFS do rozgrywania większych potyczek czy bitew.

Gracze WFB czy Mordheim nie będą mieli większych problemów z przygotowaniem modeli z których składać się będzie dowodzona przez nich drużyna. Nowi gracze mogą skompletować modele, kupując figurki w sklepach czy na aukcjach internetowych, przy czym koszt skompletowania drużyny (która w zależności od rasy może liczyć od 3 do 20 modeli) waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od tego, na którego producenta i które z wielu wzorów modeli zdecyduje się gracz..

Także jeśli jesteś miłośnikiem Miasta Potępionych zagraj w Warheim FS - nie tracisz nic, a zyskać możesz wiele.

Powodzenia na szlaku!



***
Podręcznik WARHEIM – FANTASY SKIRMISH jest tworzony, jako nieoficjalny, fanowski dodatek do uniwersum Warhammer. Znaki towarowe zostały użyte w tekście bez zezwolenia, jednak nie mają one na celu kwestionować ich przynależności do firmy Games Workshop. WARHEIM – FANTASY SKIRMISH w pełni uznaje prawo autorskie i przynależność znaków towarowych. W miejscach, gdzie jest to możliwe podręcznik jest dostosowany do świata Warhammera i czyni to z pełną świadomością przynależności tego materiału do jego właściciela.
Wszystkie postacie są fikcyjne i jakiekolwiek podobieństwo do osób żyjących bądź zmarłych jest całkowicie przypadkowe.

***
Zachęcam także do POLUBIENIA Warheim Fantasy Skirmish na FB,
dołączenia do BLOGOSFERY oraz komentowania wpisów!

Zapraszam także na forum AZYLIUM, które poświęcone jest
nie tylko grze Warheim Fantasy Skirmish.

#16: Wprowadzenie Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Cz kwiet 11, 2013 03:59 PM
    ----
Danny wrote:
Tym razem na stół poszedł Warheim Fantasy Skirmish, którego ojcem jest znany wszem i wobec Quidamcorvus. Zapraszam do lektury moich zupełnie subiektywnych i bardzo wrażeniowych przemyśleń.

Czym jest Warheim FS? W największym skrócie, jest to Mordheim na sterydach i z regularnymi aktualizacjami. Jeżeli mnie pamięć nie zawodzi, do wyboru jest 38 band, opisujących na dobrą sprawę cały świat Warhammera Fantasy Battles. Masa terenów, masa scenariuszy, wszystko dopieszczone do granic.

Danny na łamach serwisu The Node opublikował swoje przemyślenia na temat rozgrywek w Warheim FS. Więcej państwo-draństwo mogą przeczytać TUTAJ.

#17: Wprowadzenie do Warheim FS. Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Wt grud 03, 2013 11:15 PM
    ----
Witam szanowne państwo-draństwo!

Od jakiegoś czasu osoby zainteresowane WARHEIM FANTASY SKIRMISH (WFS) pytały czy powstanie poradnik wprowadzający nowych graczy w tajemnice gry. Cóż, właśnie go czytacie.

A jako, że jest to moje pierwsze dzieło tego typu, szanowne państwo-draństwo zechce podzielić się ewentualnymi uwagami i radami, zamieszczając swoje opinie w komentarzach pod wpisem.

Poniższy post powinien dać ci czytelniku ogólne pojęcie czym jest WFS, jak stworzyć swoją pierwszą kompanię, natomiast w kolejnych częściach opowiem ci jak przygotować się do rozgrywki, jak stoczyć potyczkę, a następnie rozegrać sekwencję po potyczce.

A więc zapraszam do lektury tego wpisu!

Pozdrawiam,
qc

#18: Wprowadzenie do Warheim FS. Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Cz grud 05, 2013 07:49 PM
    ----
Na blogu dostępna jest druga część wprowadzenia, w której nieco szerzej napisałem o przygotowaniu do rozgrywki w Warheim FS.

#19: Wprowadzenie do Warheim FS. Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Wt grud 17, 2013 06:42 AM
    ----
Na blogu dostępna jest trzecia część wprowadzenia do Warheim FS, która jednocześnie jest raportem bitewnym z potyczki rozegranej pomiędzy Łowcami czarownic a Nieumarłą świtą hrabiego Von Carstein.

#20: Wprowadzenie do Warheim FS. Author: quidamcorvus , Location: Katowice/Żory, śląskie Post Posted: Pt stycz 03, 2014 01:54 AM
    ----
Dziś mam dla was czwartą część wprowadzenia do Warheim Fantasy Skirmish, w której krok po kroku zaprezentowałem wraz z SofM rozgrywanie sekwencji po potyczce.



Forum IndexDyskusja ogólna [Warheim FS]
Page 1 of 1