Azylium  
_TOGGLE_TOGGLE
_TOGGLE Menu główne

_TOGGLE Polecamy



































_TOGGLE Styl
Each user can view the site with a different theme.
Themes marked with a * also change the forum look.

Artykuły › Prosty i szybki sposób na nity
Tutorial
Nie będąc etatowym graczem WH40k, czy innego bitewniaka "futurystycznego", dość długo uchowałem się bez wiedzy, jak szybko i sprawnie zrobić nity. Gwoździe natomiast, raczej nielicznie pojawiające się tu i tam na makietach do Mordheim/WHFB, robiłem z reguły najprostszą, choć średnio efektywną metodą polegającą na lepieniu ich z małych kulek masy modelarskiej.

Przyszedł jednak moment, gdy zaszła potrzeba wykonania nitów w nieco większej ilości (piszę roboczo: "nity", choć w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, by wykonane poniższą metodą malutkie "krążki" montować tu i ówdzie w roli gwoździ). Zacząłem się rozglądać za radami, poradami, instrukcjami, wskazówkami, jak wykonać takowe szybko i sprawnie - wprawdzie bez takiego efektu, jaki uzyskują fachowcy od plasticardowych czterdziestkowych pojazdów scratchbuiltowych, ale równocześnie bez konieczności zakupu dodatkowego sprzętu typu wycinarka, czy inszy wybijak do dziur; jednym słowem, jak je wykonać przy pomocy narzędzi i materiałów, które mam pod ręką. Natrafiłem wreszcie na metodę, o której mogę chyba śmiało stwierdzić, iż się sprawdziła, i którą dzisiaj Wam zaprezentuję.

Do wykonania nitów (jak już wspomniałem, względnie: gwoździ) tą metodą potrzebujemy wyłącznie:

  • Green/gray stuff (w skrócie: GS);
  • Ostry nóż (skalpel) modelarski;
  • Naczynko z wodą;
  • Śliska giętka powierzchnia (np. kawałek przezroczystego plastiku od jakiegoś opakowania);
  • Twarda powierzchnia do krojenia.

1.) Rozpoczynamy oczywiście od zmieszania ze sobą obydwu składników masy modelarskiej - zdecydowanie powinien być to właśnie green (gray) stuff, a nie np. miliput, czy poxilina, gdyż potrzebujemy masy lekko sprężystej po utwardzeniu, która będzie się wygodnie i gładko ciąć, a nie opornie, w dodatku krusząc się przy tej okazji.



2.) Masę modelarską dzielimy na mniejsze fragmenty, które delikatnie i z wyczuciem rozwałkowujemy na gładkiej powierzchni. Lekko nawilżamy palce i masę, by nic nam się nie pozlepiało.



W tym miejscu natrafiamy jednak na pierwsze dwie potencjalne trudności. Pierwsza z nich polega na tym, by uzyskany przez nas wałeczek miał w miarę możliwości taką samą średnicę na całej długości - innymi słowy, by był równomiernie rozwałkowany. Druga z kolei odnosi się do sytuacji, w której z większego kawałka GSu rozwałkowujemy większą ich ilość - rzecz w tym, by każdy wałeczek miał mniej więcej taką samą grubość jak poprzedni. Na owe trudności nie ma wprawdzie idealnej recepty, ale przy odrobinie uwagi i precyzji powinniśmy uzyskać całkiem zadowalający efekt. Zwężającymi końcówkami oraz drobnymi nierównościami nie ma sensu się przejmować - przy późniejszym cięciu GSu i tak ew. niedoróbki można odrzucić z puli nitów do wykorzystania.



3.) Gdy upewnimy się, że GS stwardniał już całkowicie (z reguły jest to od kilku do kilkunastu godzin), możemy przystąpić do cięcia GSowych wałeczków na cienkie plasterki. Tutaj kolejna trudność: plasterki powinny być cięte możliwie precyzyjnie, by w miarę możliwości miały jak najbardziej zbliżoną do siebie grubość, a przy tym nie były krzywe (tj. tniemy pod kątem prostym, a nie krzywo).



Wymaga to bez wątpienia pewnej wprawy, cierpliwości, wyczucia, ale pocieszam: jeżeli nawet nity nie wyjdą nam na pierwszy rzut oka idealnie, nie ma co się tym przejmować - po pierwsze i najważniejsze, i tak z reguły po przyklejeniu do makiety drobne nierówności i niedoskonałości nitów nie rzucają się w oczy (w końcu to drobny element w najczęściej dużo większej całości), po drugie, przy takiej ilości nitów, jakie uzyskuje się z jednego wałeczka, można sobie pozwolić na wybiórczą selekcję i odrzucenie tych mniej udanych elementów.



Uzyskane w ten sposób nity najlepiej przyczepiać do docelowej powierzchni klejem cyjanoakrylowym, nakładając je końcówką skalpela po uprzednim bardzo delikatnym i lekkim wbiciu się w ich powierzchnię - po zetknięciu nitu z klejoną powierzchnią, cyjanoakryl powinien chwycić na tyle mocno, że bez problemu oderwiemy skalpel, pozostawiając nit dokładnie tam, gdzie trzeba.



Jednym z przykładów użycia wykonanych powyższą metodą nitów jest diorama przedstawiająca Grumloka i Gazbaga, jaką wraz ze Skavenblight wykonaliśmy kiedyś dla mojego brata, a konkretnie napis na podstawce dioramy. Kolejne przykłady w przygotowaniu, na razie są w formie WiPów, których jeszcze nie prezentujemy publicznie, ale wkrótce pojawią się na łamach Hakostwa w wykończonej formie.

Na zakończenie przedstawiam jeszcze jedną metodę, na której pomysł wpadła Skavenblight. W metodzie tej zamiast GSu używamy... rzemienia na wisiorek, przy czym nie może być to rzemień skórzany, a sztuczny, z jakiegoś gumopodobnego tworzywa, o okrągłym przekroju. Z takowego \"rzemienia\" tniemy po prostu plasterki - średnicę mają wprawdzie większe niż te z GSu, ale na makiety z reguły powinny pasować idealnie, a metoda ta ma tę zaletę, że nie wymaga w zasadzie żadnego wcześniejszego przygotowania (typu: mieszanie, utwardzanie GSu), jest dostępna od ręki, a nity wychodzą z reguły nawet jeszcze równiejsze i ładniejsze niż te GSowe.



Podsumowując, powyższe metody na wykonanie nitów (gwoździ) nie są wprawdzie specjalnie finezyjne i "pro", ale przy odrobinie zaangażowania powinny być na tyle efektywne, a przy tym efektowne, by mogły być godne polecenia dla każdego, kto chciałby tego typu efekt uzyskać w sposób prosty i szybki, z użyciem tylko tych narzędzi i materiałów, jakie praktycznie każdy modelarz-hobbysta ma w swoim warsztacie.

Przeklejone z: Hakostwo.


Nadesłane przez Kapitan_Hak dnia 16-10-2011 o godz. 17:34:56 (2186 wyświetleń)

"Prosty i szybki sposób na nity" | Logowanie/Założenie konta | 0 komentarzy
Próg
Komentarze są własnością ich autorów. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

_TOGGLE Pokrewne linki
 Więcej na temat Tutorial

Najczęściej czytany artykuł Tutorial:
Tło w fotoszopie by Maniex

_TOGGLE Oceny artykułu
Wynik głosowania: 4.5
Głosów: 2


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Kiepski


_TOGGLE Opcje

_TOGGLE O użytkowniku

The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners. We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster.
This web site is completely unofficial and in no way endorsed by Games Workshop Limited. Adeptus Astartes, Battlefleet Gothic, Black Flame, Black Library, the Black Library logo, BL Publishing, Blood Angels, Bloodquest, Blood Bowl, the Blood Bowl logo, The Blood Bowl Spike Device, Cadian, Catachan, the Chaos device, Cityfight, the Chaos logo, Citadel, Citadel Device, City of the Damned, Codex, Daemonhunters, Dark Angels, Dark Eldar, Dark Future, the Double-Headed/Imperial Eagle device, 'Eavy Metal, Eldar, Eldar symbol devices, Epic, Eye of Terror, Fanatic, the Fanatic logo, the Fanatic II logo, Fire Warrior, Forge World, Games Workshop, Games Workshop logo, Genestealer, Golden Demon, Gorkamorka, Great Unclean One, the Hammer of Sigmar logo, Horned Rat logo, Inferno, Inquisitor, the Inquisitor logo, the Inquisitor device, Inquisitor:Conspiracies, Keeper of Secrets, Khemri, Khorne, Kroot, Lord of Change, Marauder, Mordheim, the Mordheim logo, Necromunda, Necromunda stencil logo, Necromunda Plate logo, Necron, Nurgle, Ork, Ork skull devices, Sisters of Battle, Skaven, the Skaven symbol devices, Slaanesh, Space Hulk, Space Marine, Space Marine chapters, Space Marine chapter logos, Talisman, Tau, the Tau caste designations, Tomb Kings, Trio of Warriors, Twin Tailed Comet Logo, Tyranid, Tyrannid, Tzeentch, Ultramarines, Warhammer, Warhammer Historical, Warhammer Online, Warhammer 40k Device, Warhammer World logo, Warmaster, White Dwarf, the White Dwarf logo, and all associated marks, names, races, race insignia, characters, vehicles, locations, units, illustrations and images from the Blood Bowl game, the Warhammer world, the Talisaman world, and the Warhammer 40,000 universe are either ®, TM and/or © Copyright Games Workshop Ltd 2000-2009, variably registered in the UK and other countries around the world. Used without permission. No challenge to their status intended. All Rights Reserved to their respective owners.
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy